Monopolul pieței de publicitate

Update 15 mai 2019

Statut:

nerealizat

Piața publicității a fost dominată în ultimii ani de Casa Media, care aparține lui Vlad Plahotniuc, urmată de Exclusive Sales House, controlată de către socialiști. Jurnaliștii au scris despre o potențială înțelegere între aceste două agenții, de a oferi o reducere considerabilă celor care vor plasa publicitate prin acestea. Cifrele arată că publicitatea din ultima vreme s-a făcut doar prin intermediul acestor două companii. Consiliul Concurenței a ignorat semnalele grave de concentrare a publicității în mass-media, iar solicitările câtorva instituții media au rămas fără de răspun. 

O nouă lege cu privire la publicitate încă nu a fost adoptată, deși un proiect de lege elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent a fost prezentat în aprilie 2017. Legea curentă, adoptată în 1997, nu asigură un cadru eficient pentru combaterea concentrării instituțiilor media, monopolului în publicitate sau folosirea nejustificată a publicității politice și sociale. 

Planul de guvernare:

Crearea unui cadru propice de dezvoltare a domeniului publicității, neadmiterea concurenței neloiale în această sferă și dozarea proporțională a publicității din exterior în spațiul mediatic autohton.

Background:

În ultimii ani, piața publicității a fost dominată de către Casa Media, asociată cu politicianul Vlad Plahotniuc. În repetate rânduri, jurnaliștii din alte instituții media au indicat că în condiții de monopol, este dificil să atragă publicitate, iar cei care vor să plaseze publicitate, ulterior, se confruntă cu probleme. Noua presupusă înțelegere între Casa Media și Exclusive Sales House sufocă și mai mult piața publicității, ceea ce a determinatpatru televiziuni (PRO TV Chișinău, RTR-Moldova, Jurnal TV și TV8) să depună o plângere la Consiliul Concurenței. Consiliul Concurenței a declarat că va începe o investigație pe acest caz, iar pe 2 februarie, cele patru televiziuni au fost invitate la o ședință comună. Reprezentanții celor patru televiziuni au declarat că toată publicitatea din acest an, a fost trecută prin cele două case de publicitate, iar proporția este de aproape 80% la 20%.

Noile amendamente ale Codului Audiovizualului, conținute la articolul 11, alin. 2, menite să protejeze patrimoniului lingvistic şicultural-naţional prevăd  asigurarea de către difuzori a 8 ore de produs autohton din volumul zilnic de emisie difuzat exclusiv (în totalitate) în intervalul orelor 06.00–24.00, dintre care cel puțin 6 ore în orele de maximă audiență, inclusiv cel puțin 4 ore – în limba de stat) . Aceste modificări au fost întâmpinate cu rezerve de experți și reprezentanții unor instituții mass-media, pentru că ar crea diferențe și mai mari între anumite instituții media prin limitarea televiziunilor cu resurse financiare și de producție limitate.

O prevedere binevenită în noile amendamente ale Codului Audiovizualului, este cea din art. 11, alin.3, prin care radiodifuzorii care au drept scop obținerea de resurse financiare exclusiv din distribuție nu au dreptul să plaseze publicitate, cu excepția cazurilor în care respectă prevederile privind produsul autohton. Un raport CCA din decembrie 2017 a arătat că doar 11 posturi respectă în totalitate normele audiovizuale intrate în vigoare la 1 octombrie 2017.