Netransparența Serviciului 112. Tăinuirea informațiilor de interes public

După ce, în septembrie 2018, un bărbat a decedat în stradă, în așteptarea ambulanței care a sosit peste 40 de minute după chemare, CPR Moldova a decis să afle care este timpul mediu de așteptare a unei ambulanțe din momentul preluării apelului telefonic.

Astfel, pe data de 24 septembrie 2018 am expediat o solicitare de informație în adresa Instituției Publice „Serviciul Național Unic pentru Apelurile de Urgență 112” cerându-le să fim informați despre:

  • Numărul total de ambulanțe de care dispune serviciul 112;
  • Timpul mediu de așteptare a unei ambulanțe din momentul efectuării unui apel din localitatea urbană și rurală;
  • Care trebuie să fie timpul maxim de așteptare conform legii;
  • Bugetul de promovare a Serviciului 112 (spoturi tv, publicitate online, publicitate outdoor etc.).

Deși termenul legal de oferire a unui răspuns la o solicitare de informație este de maxim 15 zile lucrătoare, Serviciul 112 a încălcat prevederile legii nr. 982 din 11.05.2000 privind accesul la informație oferind un răspuns abia la data de 22 octombrie 2018. Specificăm că, potrivit legislației, atunci când informația este disponibilă imediat, aceasta trebuie să fie comunicată fără întârziere. Termenul de 15 zile lucrătoare permite prelucrarea informației atunci când ea nu este disponibilă în forma în care a fost solicitată. De exemplu, în acest caz, cele 15 zile lucrătoare ar fi putut fi utilizate de către angajații Serviciului 112 pentru a calcula media aritmetică a timpului de așteptare a unei ambulanțe. În cazul nostru, Serviciul 112 a răspuns după mai bine de o lună cu un text prin care eram informați că ei nu dețin informația respectivă. Totodată ni s-a comunicat că informațiile solicitate nu intră în aria de competență a Serviciului 112 și ni s-a recomandat să ne adresăm Centrului Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească.

Prin urmare ne-am adresat Centrului Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească. Aceștia ne-au informat că în prezent dispun de 412 ambulanțe. În ceea ce privește timpul real de așteptare a ambulanței, aceștia au declarat că informația ține de competența Serviciului 112, cei care inițial au refuzat să ne-o furnizeze.

Conform legii (ord. MS nr.85 din 30.03.2009) timpul de ajungere a ambulanței din momentul preluării apelului telefonic trebuie să fie sub 10 minute în centrele municipale, orașe, comune și sate,  în locul de reședință a subdiviziunilor Stației de Asistență Medicală Urgentă și sub 15 minute în cazul celorlalte solicitări din alte teritorii. Atât Serviciul 112, cât și Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească nu au putut să ne ofere un răspuns concret referitor la timpul real de așteptare a unei ambulanțe. Ambele instituții au făcut trimitere una la cealaltă,  ambele au refuzat să ne comunice timpul mediu de așteptare și ambele au indicat că cealaltă instituție deține informația solicitată.

Totodată, Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească a declarat că pentru anii 2017 – 2018 nu au fost alocate surse financiare pentru promovarea / comunicarea publică (spoturi TV, publicitate online, publicitate outdoor) a Serviciului 112. Astfel, rămâne neclară și netransparentă proveniența surselor financiare pentru promovarea Serviciului 112. Acest serviciu a beneficiat de o întreagă campanie de mediatizare și promovare, atât în spațiul online și mass-media, cât și pe panouri publicitare pe întreg teritoriul țării. Nu înțelegem motivele pentru instituția publică 112 nu ar cunoaște sursele de finanțare pentru propria campanie de promovare sau, în cazul în care le-ar cunoaște, ar încerca să le ascundă.   

Deocamdată nu este cunoscut motivul pentru care Serviciul 112 a încercat să tăinuiască care este timpul mediu de așteptare a unei ambulanțe într-o localitate urbană și rurală, iar această netransparență este bizară și condamnabilă.

CPR Moldova a expediat în mod repetat astăzi, 4 decembrie 2018, o solicitare de informație Serviciului 112, prin care cere comunicarea imediată a informației solicitate anterior.

Facem apel public către instituțiile vizate și către toate instituțiile statului să nu pună piedici dreptului cetățenilor de a accesa informații de interes public. CPR își va continua efortul, în mod insistent, astfel încât asemenea practici să fie excluse din comunicarea instituțională. Instituțiile publice sunt obligate să răspundă solicitărilor parvenite de la cetățeni, în timp util, furnizând informația cu maximă transparență.   


 

The opinions expressed in this document/article are solely those of the authors and do not necessarily represent those of the National Endowment for Democracy.