Patru motive de chemat CEC-ul la covor

Vlada Ciobanu
28 ianuarie 2019
vlada-ciobanu

Comisia Electorală Centrală, organul care trebuie să asigure, nepărtinitor,  desfășurarea liberă și corectă a campaniei electorale și a alegerilor, pare să fi uitat care sunt responsabilitățile ei. Fățiș, aceasta închide ochii la o mulțime de încălcări care deja se întâmplă (cea mai vizibilă fiind coruperea alegătorilor), în schimb, limitează unii candidați, inclusiv, prin prevederea bizară de a cheltui fondul electoral o dată cu începerea campaniei electorale, în pofida prevederilor clare din Codul Electoral. Dar să le luăm pe rând.

1. Cheltuielile din campanie: nu chiar ACUM!

·

Pe 18 ianuarie, blocul ACUM a primit o înștiințare de la CEC, precum că „În ceea ce privește cheltuielile, precizăm că acestea se efectuează doar la data începerii campaniei electorale.” Adică orice candidat electoral ar avea doar o lună la dispoziție pentru a angaja designeri și machetatori pentru a le face materialele informative, pentru a le tipări și pentru a le distribui în toate colțurile țării și după toate acestea să facă și campania electorală. Pentru candidații din circumscripțiile din diasporă, care ar vrea să se întâlnească cu potențialii lor votanți, această regulă înseamnă o avere cheltuită pe bilete, cumpărate în pripă, respectiv, la preț mult mai mare. Asta pentru că candidații trebuie să meargă în mai multe destinații, dar și să aibă o mică echipă cu ei. În același timp, Codul Electoral în articolul 38 privind Condiţiile şi modul de susţinere financiară a campaniilor electorale prevede expres: contul cu menţiunea „Fond electoral” poate fi deschis şi pînă la înregistrarea concurentului electoral, cu condiţia ca orice încasări şi cheltuieli de pe acest cont să se facă doar după înregistrarea concurentului electoral. Or, blocul a fost înregistrat pe 2 ianuarie. Se pare că nici prevederile Codului Electoral, nici logica unei campanii nu au convins președinta CEC, Alina Russu, să nu transmită mesajul că toate cheltuielile se fac doar în singura lună de campanie și să respecte legea.

În același timp, alte partide folosindu-se de referendumuri sau de fundații de caritate fac campanie electorală vizibilă, fără a fi observați însă de CEC.

2. Secțiile de votare cu ZERO înregistrări prealabile.

·

Deși Guvernul a decis că va deschide cu 25 de secții de votare mai mult, iar diaspora va avea 2.5 milioane de buletine de vot, se pare că multe din ele nu prea vor fi folosite. Diaspora din Circumscripția 51, SUA și Canada, a remarcat că în unele orașe ca Denver (SUA) sau Calgary (Canada), cu 333 de înregistrări prealabile, și, respectiv 344, nu vor beneficia de o secție de votare, iar orașe cu zero, unu sau șapte vor avea câte una. Nici Londra sau mai multe orașe italiene, în care oamenii au stat în rând ore în șir la alegerile prezidențiale din 2016 și au rămas fără buletine de vot nu au fost deschise noi secții de votare. CEC-ul care cunoaște care a fost numărul de votanți din fiecare oraș la alegerile prezidențiale, dar și aproximativ câtor persoane li s-a încălcat dreptul de a-și vota președintele putea să beneficieze de un alt drept oferit de Codul Electoral și să conlucreze cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, misiunile diplomatice şi oficiile consulare, la constituirea secţiilor de votare pentru cetăţenii aflaţi în străinătate (art. 22j).

3. Coruperea alegătorilor 

·

este probabil cea mai vizibilă încălcare de către unii concurenți electorali. Aceasta se pedepsește conform Codului Penal cu amendă în mărime de la 500 la 850 unităţi convenţionale sau cu închisoare de la un an la 5 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 4000 la 6000 unităţi convenţionale. Ultimul raport de monitorizare al Promo-LEX indică 13 cazuri care pot fi catalogate ca oferirea cadourilor cu tentă electorală. În opt sunt vizați socialiștii, în trei – Partidul Șor, iar câte un caz a fost atribuit democraților și liberalilor. Dincolo de rapoarte, Facebook-ul este împânzit de fotografii din localitățile țării cu cadouri cu însemne ale anumitor partide. Tot ce reprezintă produse alimentare, bani, alcool, tutun sau alte materiale sunt de fapt pedepsite de Codul Penal. Unii candidați, folosindu-se de fundațiile de caritate cu numele lor, consideră că aceasta nu reprezintă coruperea alegătorilor. Într-adevăr, lacunele legislative permit ca unii concurenți electorali să scape cu basma curată, doar pentru că au cuvântul Fundație în fața numelui lor. În același timp, același Cod Electoral în articolul 22 despre atribuţiile generale ale CEC menționează că aceștia studiază modalitatea organizării şi desfăşurării alegerilor cu scopul de a perfecţiona legislaţia şi procedurile electorale(a); și înaintează Guvernului  şi Parlamentului propuneri cu privire la oportunitatea operării unor modificări în legislaţia electorală(b). Și planul de guvernare prevede un punct care zice că „dezvoltarea normelor metodologice și instruirea ofițerilor de urmărire penală în vederea examinării uniforme și sub toate aspectele a cazurilor de corupereelectorală” și care rămâne a fi ignorat. Corupția electorală a fost documentată și răspândită în mass-media anterior, iar billboard-urile sau cutiile și pachetele cu însemnele unor fundații ar fi trebuit să sugereze CEC-ului viitoarea corupere masivă a alegătorilor. Nici aici organul care trebuie să asigure regulile corecte de joc nu a făcut niciun fel de comentarii.

4. Liste la vedere la Nisporeni

·

Candidatul blocului ACUM, Ion Terguță, a publicat o discuție pe Viber în care un primar plin de zel a distribuit listele celor care au semnat pentru candidatul în cauză. Președinta Consiliului electoral de circumscripție Nisporeni, Ana Buhnea și activistă a Partidului Democrat (președinta organizației de femei a partidului, dar și fost consilier raional pe listele de partid) a declarat că nu a făcut niciun fel de fotografii. Un lucru mai greu de demonstrat este cine a făcut fotografia și cine a transmis mesajul, neglijența însă în acest caz este certă.

În același timp, nu putem ignora faptul că CEC-ul își îndeplinește, cu susținerea donatorilor internaționali, funcția de educare civică a populației și de instruire a funcționarilor electorali. Pagina acesteia de Facebook este împânzită de fotografii de la aceste evenimente. Însă este mai puțină comunicare despre faptul că TOȚI candidații electorali trebuie să raporteze cheltuielile, despre ce înseamnă coruperea alegătorilor și despre faptul că CEC-ul este cu ochii pe toți, iar, în cazul în care nu are atribuții directe, va conlucra cu toate instituțiile responsabile pentru a asigura alegeri libere și corecte.

Este bine-cunoscut faptul că rareori fraudele electorale se întâmplă în ziua alegerilor: decât sticlele de vodkă pe lângă barurile din sat, fotografierea buletinelor de vot și mobilizarea forțată a angajaților. Alegerile se fraudează cu mult timp chiar și înainte de începerea campaniei electorale prin acțiunile tupeiste ale unor partide, dar și prin inacțiunea organelor care ar trebui să asigure alegeri libere și corecte sau, mai rău, prin obstacolele pe care le pun doar anumitor candidați electorali.