#VotFurat în Chișinău: guvernanții ard podurile cu cetățenii și partenerii externi

Hotărârea Judecătoriei Chișinău prin care au fost invalidate alegerile locale noi în Chișinău și menținerea acesteia de către Curtea de Apel, reprezintă o nouă și cea mai concludentă dovadă a degradării mecanismelor democratice în Republica Moldova, a imixtiunii politicului în justiție și a unei guvernări netransparente și iresponsabile. Dacă va fi menținută de instanțele superioare, aceasta riscă să reprezinte un punct fără întoarcere în relațiile dintre electorat și guvernanți, dar și dintre statul Republica Moldova și partenerii săi externi, iar Moldova nu va mai vedea nici asistența macrofinanciară de 100 milioane Euro din partea UE, care se tot amână din cauza derapajelor antidemocratice deja al doilea an.

Asta pentru că memorandumul prin care Uniunea Europeană oferă această asistență, prevede ca precondiție generală respectarea mecanismelor democratice eficiente, a statului de drept și a drepturilor omului, îmbunătățirea guvernării, liberale, independente și pluraliste și consolidarea independenței sistemului judiciar.

Or, invalidarea alegerilor, printr-o hotărâre emisă contrar legii și în baza unor argumente arbitrare, servește dovadă atât a eroziunii instituțiilor democratice, cât și a aplicării abuzive și părtinitoare a legii, adică a lipsei statului de drept și a separării puterilor în stat. Totodată, aceasta confirmă eșecul reformei sectorului justiției, în care partenerii statului au investit multe fonduri din banii contribuabilului UE sau SUA și față de care cetățenii aveau așteptări mari. Această decizie confirmă lipsa oricărei bune credințe a guvernanților în îndeplinirea angajamentelor față de cetățeni, dar și partenerii externi. Fragila încredere dintre guvernanți și partenerii noștri externi este ca și compromisă.

Șirul abaterilor de la normele democratice și restrângerea dreptului cetățenilor la democrație este lung și se înscrie într-o strategie de menținere a puterii de către partidul de guvernământ, compromis în ochii oamenilor, prin reducerea opțiunilor democratice de la îndemâna cetățenilor. Reforma electorală s-a produs pripit și fără participarea cetățenilor, cu sfidarea opiniilor și recomandărilor din interior și exterior, inclusiv recomandarea repetată a Comisiei de la Veneția de a nu adopta sistemul electoral mixt. Pe de altă parte, Comisia Electorală Centrală (CEC) a refuzat repetat înregistrarea grupului de inițiativă pentru organizarea referendumului legislativ de abrogare a sistemului electoral mixt, dar și a statuat că cetățenii Republicii Moldova nu au dreptul de a iniția referendumuri legislative, o interpretare contrară legii electorale și Constituției.

Anularea votului a zeci de mii de cetățeni este cel mai ilustrativ și cel mai grav exemplu din acest șir de acțiuni.

În aceste condiții, precondiția generală pentru asistența macrofinanciară este clar încălcată, iar UE nu doar poate, dar și trebuie să refuze ajutorul promis moldovenilor. UE a declarat clar că această asistență nu este una „necondiționată”, ci vine în suportul unor reforme clare, cu precondiția că statul respectă normele democratice. Atunci când acest lucru nu se întâmplă, UE trebuie să blocheze banii, pentru a nu contribui la consolidarea unui regim autoritar în Republica Moldova.

Acest lucru înseamnă că ultima lovitură va fi resimțită tot de către cetățeni.

În lipsa chiar și a minimului care trebuie să fie garantat într-un stat care e, cel puțin declarativ, democratic – a posibilității de a vota – cetățenilor le rămâne un singur instrument democratic: protestul.